Oproep: meewerken aan test tool navigeren websites.
Kees Reijman
2005-10-15 14:31:44 UTC
Oproep: meewerken aan test tool navigeren websites.

Namens Hans Hillen post ik onderstaande oproep. Stuur hem gerust door
naar andere lijsten/personen!

Dit is een oproep voor mensen die geen of nauwelijks geen functioneel
zicht hebben, en zelf regelmatig websites bezoeken. Het gaat om deelname
aan een korte interview sessie, waarin je kritiek mag geven op een
programma dat speciaal op blinde Internet gebruikers gericht is.

Ik zal me even voortellen, mijn naam is Hans Hillen, ik ben student
Sociaal Wetenschappelijke Informatica aan de Universiteit van Amsterdam.

Mijn afstudeer onderzoek gaat over de manier waarop blinde mensen door
websites heen navigeren, en de problemen die ze hierbij tegenkomen. Ik
heb een simpel software prototype ontwikkeld wat als doel heeft website
navigatie sneller en efficiënter te maken, en nu wil ik graag weten wat
blinde Internet gebruikers hier van vinden. Het doel van dit onderzoek
is het verbeteren van de gebruikers ervaring voor blinden. Daarom wil ik
graag contact hebben met de einige echte experts op dit gebied, jullie
dus. Ik zal eerst wat informatie geven over wat het prototype precies
doet, en daarna omschrijven naar welke mensen ik op zoek ben als
deelnemers.

Het programma dat ik heb gemaakt heet NavAccess, en dat is een afkorting
voor Navigation Accessibility. Zoals je weet levert het navigeren met
een screen reader of Braille lezer vaak problemen op: het is moeilijk om
een overzicht te krijgen van een website en je krijgt bij het lezen van
een pagina een overvloed van informatie die je allemaal moet onthouden
voordat je weet waar de pagina over gaat. Hierdoor kan het erg lang
duren om door een site te navigeren en vind je vaak niet wat je zoekt.
Mijn hypothese is dat dit soort navigatie problemen gedeeltelijk
veroorzaakt worden door het feit dat op een website navigatie en inhoud
door elkaar lopen. Doordat op een web pagina vaak tabellen, tekst,
plaatjes lists, et cetera door elkaar staan, kan het moeilijk zijn om te
ontdekken wat nou precies een onderdeel is van de navigatie structuur,
en wat een onderdeel is van de inhoud op de pagina. Daardoor kan het
lastig zijn om bij te houden waar je bent, waar je bent geweest en waar
je heen kan. Mijn programma probeert deze problemen op te lossen door de
infrastructuur van een website te scheiden van de inhoud, en deze
structuur door middel van een aparte interface aan te bieden aan de
gebruiker. Deze interface is speciaal gericht op blinde gebruikers en
gebaseerd op spraak en geluid. De interface omvat dus alleen de
navigatie structuur van een website: dat betekent dat je er heel snel
mee kan navigeren zonder vertraagd te worden door alle overige inhoud op
een pagina.

Om websites toegankelijker te maken verzamelt NavAccess zo veel mogelijk
extra informatie. Ik zal drie korte voorbeelden geven

1. Door middel van geluid wordt er informatie gegeven over waar een link
heen gaat, zonder dat je hem hoeft te volgen. Bijvoorbeeld, als een link
niet werkt, naar een andere website verwijst of naar een plaatje leidt,
dan kan je dit van te voren al horen.

2. Voor iedere link worden titel alternatieven verzameld. Bijvoorbeeld,
als een link titel bestaat uit een plaatje zonder 'ALT' attribuut, dan
zou een goed titel alternatief de naam van de pagina waar de link naar
toe gaat zijn.

3. Links die vaak voorkomen, bijvoorbeeld een link naar de 'home' pagina
van een website, zijn altijd beschikbaar via speciale knoppen, ongeacht
op welke pagina je momenteel zit.

Er zijn nog veel meer dingen die ik er over kan vertellen, maar dat zou
voor deze oproep te veel zijn.

Het eerste prototype dat ik heb gemaakt is nog heel simpel, en er moet
nog heel veel aan verbeterd worden. Daarom ben ik op zoek naar mensen
die het leuk zouden vinden om het uit te proberen, zodat ik kan zien wat
er precies aan moet veranderen.

Specifiek ben ik op zoek naar mensen die geen of nauwelijks functioneel
zicht meer hebben, ervaring hebben met het Internet, en het interessant
vinden om mee te denken over oplossingen voor navigatie problemen van
blinden. Het gaat om een gebruikers sessie van ongeveer een half uur, en
we kunnen uiteraard afspreken op een locatie die jou het beste uitkomt.
Zo'n sessie bestaat uit 3 onderdelen:

In het eerste onderdeel wil ik je wat vragen stellen over de rol die het
Internet heeft met betrekking tot je dagelijks leven, bijvoorbeeld hoe
vaak je gebruik maakt van het Internet en op welke manieren. Door middel
van deze vragen kan ik een beter beeld krijgen van hoe blinden het
Internet gebruiken

In het tweede onderdeel wil graag zien hoe je normaal gesproken door een
website navigeert. Dan kan ik zien wat voor technieken je gebruikt, en
wat voor soort problemen je eventueel tegenkomt door ontoegankelijke
websites. Zo kan ik een beter beeld krijgen van hoe het is om als blinde
door een website te navigeren.

In het derde deel zal ik je vragen wat éénvoudige navigatie taakjes uit
te voeren door mijn programma te gebruiken. Dan kan je zeggen wat je er
van vindt, en wat er beter aan zou moeten. Het is belangrijk om te weten
dat ik hierbij niet jullie vaardigheden wil testen, dus het is geen
kwestie van dat je iets goed of fout kan doen. Waar het om gaat is te
ontdekken waar de problemen zitten in mijn programma, en in websites in
het algemeen. Dus als je het mijn programma waardeloos vindt dan kan je
dat gewoon zeggen, sterker nog dat is juist de bedoeling!

Als je meer informatie wil hebben of vragen hebt over mijn onderzoek,
laat het me dan weten en dan zal ik zo snel mogelijk contact met je
opnemen.

Je kan me bereiken via dit email adres: ***@student.uva.nl , of
via dit telefoon nummer: 06 168 22 460.

Als je geïnteresseerd bent om mee te doen dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,

Hans Hillen
Universiteit van Amsterdam

Get fast access to your favorite Yahoo! Groups. Make Yahoo! your home
page
http://us.click.yahoo.com/dpRU5A/wUILAA/yQLSAA/86xolB/TM

Meer info via:
http://forums.ditadres.nl/

Biricht posten naar alle leden van de lijst:
Schrijf aan "aangepast-***@yahoogroups.com".

Lidmatschap van deze lijst beeindigen:
Schrijf aaj "aangepast-lezen-***@yahoogroups.com".
Yahoo! Groups Links

aangepast-lezen-***@yahoogroups.com

http://docs.yahoo.com/info/terms/
Aldo
2005-10-23 11:30:47 UTC
Post by Kees Reijman
Oproep: meewerken aan test tool navigeren websites.
[...]
Post by Kees Reijman
[...]

Ik heb al een paar essentiële vragen:

1: voor welk platform is dit programma ontwikkeld: Window$, Mac,
Gnu/Linux?
2: voor welke omgeving: console (tekstmode) of grafisch?
3: wat is of zal de licentie zijn: proprietary (al dan niet commercieel)
of FREE GNU/GPL?
4: volgt dit programma als basis de W3C/WAI guidelines,
en de even belangrijke RFCs?
5: waar kan ik een tarball van NavAccess downloaden?

Dank u,
en het klinkt alleszins interessant.

Aldo.
Kees Reijman
2005-10-23 15:23:14 UTC
IN reactie op Message-ID: <***@starfish>
Op Sun, 23 Oct 2005 13:30:47 +0200 schreef Aldo <olr-***@ael.be> in
alt.nl.handicap:

De schrijver van de oproep is ene Hans Hillen. Hieronder staat hoe je
contact met hem kunt leggen.